Sokan, sokféleképpen meghatározták már az e-learning fogalmát. Mi, nagyon leegyszerűsítve interneten keresztül megvalósított oktatást értünk alatta. A lényeg nagyjából ennyi! Aki ennél többre is kíváncsi, olvasson Kovács Ilmát, Komenczi Bertalant, vagy nézzen Ollé Jánost! Ők nagyjából mindent leírtak/elmondtak, amit erről a témáról tudni érdemes. Mi már megtettük – ezt a weboldalt a gyakorlati megvalósításnak szánjuk.
Ami azt jelenti, hogy terveink szerint nem (nagyon) kezdjük el magyarázni, hogy mi az e-learning, hanem inkább megpróbálunk lebonyolítani egy képzést, ami olyan!
Anélkül, hogy nagyon belemennénk, azért természetesen vannak kérdések, módszertani ötletek, kipróbált gyakorlatok, ami mentén ezt az egész dolgot elkezdjük építgetni. A kiindulási alap, hogy úgy tűnik 2016-ra valóban minden feltétel adott ahhoz, hogy az online térben zajló oktatásból „napi gyakorlatot” csináljunk. Ahogy a nyitólapon is írtuk
az internetes tanulás, az online kommunikáció és a hálózati együttműködés soha nem volt még olyan egyszerű, mint manapság!
Akkor meg miért nem csináljuk? Abban hiszünk, hogy ennek a folyamatnak a kulcsa a hálózati együttműködésben rejlik, és nem a felhasznált LMS rendszerekben, vagy a sokat hangoztatott tananyagfejlesztésben.
Szóval, amit mi itt e-learning címszó alatt szeretnénk csinálni, az leginkább talán Bessenyei István elképzeléseihez áll a legközelebb – annyi finomítással, hogy mi azért mégsem mondunk le teljes egészében a formalizált tananyagtartalomról. De igyekszünk… 🙂
Ez már talán a kelleténél több szakmázás, de csak ennyit még: Úgy tűnik, az e-learning területén megfigyelhető egyfajta trend, ami a számítógéppel támogatott oktatásból (CBT) kiindulva a web-alapú képzéseken (WBT) és tanulásmenedzsment rendszereken (LMS) keresztül a személyre szabott oktatási környezet (PLE), ill. a közösségi hálózatokra alapozó konnektivista szemlélet irányába mutat. A konnektivizmusról, hálózati tanulásról mostanság derült ki épp, hogy talán nem is egészen az, mint amire számítottunk, de mi még mindig azt látjuk, hogy (online) közösségben tanulni azért teljesen más… nem feltétlenül jobb, de más.
A Bessenyei István-féle módszertanból kiindulva erőteljesen alapozunk a Tenegen projekt és a htk01 képzés során szerzett gyakorlati tapasztalatokra. Ezek ugyanis nagyon eredményes és inspiráló online képzések voltak.
A Webkurzus online képzéseinél
- módszertani tervezésre különös hangsúlyt fektetünk – ez szokták ugyanis megspórolni;
- tartalomfejlesztés helyett tevékenység-központú modellben gondolkodunk – még akkor is, ha alapvetően egy instruktivista keretrendszerben működünk;
- aktív tanári/tutori jelenlét nélküli végigvezetett kurzus sikerében nem hiszünk – annak ellenére sem, hogy mi is csináltunk már végletekig automatizált SCORM tananyagcsomagot.