Leggyakoribb feladattípusok a hatosztályos központi matematika felvételin
A 6. évfolyamosok számára összeállított felvételi feladatlapon 10 feladat szerepel, melyek megoldására a diákoknak 45 perc áll rendelkezésükre. Nem mellékes információ az sem, hogy mindez a magyar nyelvi feladatlap kitöltése után történik, a kettő között egy 15 perces szünettel,
így a stresszkezelés mellett, a hosszan tartó koncentrálóképességet sem árt fejleszteni.
„A matematika feladatlapok nem kizárólag a tantárgyban tanultakat mérik, hanem ehhez kapcsolódóan a tanulók gondolkodásának jellemzőit is. Az ismeretek alapeszközként szolgálnak a feladatok megértéséhez, a problémák megoldásához. Bizonyos feladatok megoldásának folyamatában a vizsgázónak többféle kompetenciát is mozgósítania kell. A feladatmegoldás sikerességében a tantárgyi ismeretek mellett fontos szerepet kaphat a feladatmegoldó készség, a problémaérzékenység, a kreativitás, a logikai biztonság, a szabálykövetés, a koncentráló képesség, vagyis a figyelem összpontosítása és tartóssága. Fontos kompetencia az életkori sajátosságoknak megfelelő szintű írásbeli kommunikáció is. Ebből következően elvárás a megoldások rendezett, olvasható, követhető írásos rögzítése.”
Oktatási Hivatal
Korábbi bejegyzéseinkben írtunk már a 8. osztályos központi felvételin előforduló leggyakoribb matek és leggyakoribb magyar felvételi feladatokról is. Ezúttal azt szedtük össze, hogy
melyek a leggyakrabban előforduló feladattípusok
matematikából a hatosztályos felvételin?
A Webkurzus felvételi előkészítő témaköreinek összeállításához végignéztük az Oktatási Hivatal honlapján elérhető, 2004 óta kiadott feladatlapokban előforduló feladattípusokat. Mutatjuk is rögtön, hogy mire érdemes leginkább felkészülni:
A lenti grafikonon látható, hogy melyik feladattípus hányszor fordult elő ez idő alatt.
Természetesen vannak olyan feladatok, melyek több típusba is sorolhatók, hisz a matematika szépsége ebben rejlik. Például egy geometriai feladatban lehetnek az oldal hosszúságok tört számok, vagy tartalmazhatnak mértékegység átváltást is.
A feladatlapok összeállításának szempontjai, a feladattípusok belső arányai a korábbi évekhez képest alapvetően nem változnak,
így az OH honlapján megtalálható korábbi feladatsorok továbbra is segítik a felkészülést.
Oktatási Hivatal
A matek központi felvételi feladatlapoknál beállt egy rend,
mely kis mértékben változhat ugyan,
de az elmúlt években az alábbiak figyelhetők meg:
Az első feladat valamilyen algebrai műveletre kérdez rá, a legtöbb esetben a műveleti sorrendet és a törtekkel való műveleteket kell itt nagyon jól tudni.
A második a legtöbb esetben egy grafikon értelmezés. Itt fontos a jó szövegértés, a legalább és legfeljebb szavak helyes értelmezése. Itt lehet szükség a statisztikai fogalmak ismeretére, átlag, módusz, medián, terjedelem.
Ezután a mértékegységátváltással kell megküzdeni, de az algebrai műveleteket ide is becsempészték.
Mindig található feladat mely síkgeometriai ismereteket kíván, általában kerületet és területet kell kiszámolni egy megadott alakzatban. Fontos, hogy a diák értse is ezeket a fogalmakat és ne csak a téglalaphoz és a négyzethez tartozó képletet fújja kívülről.
Szerepel a feladatok között térgeometria, azaz egy testnek kell kiszámolni a felszínét, térfogatát, illetve meghatározni az éleinek, csúcsainak, lapjainak számát. Ehhez elengedhetetlen a jó térlátás, és a felszín és térfogat fogalmának alapos ismerete!
Gyakran vannak sorozatok is, számokból, betűkből, ábrákból, ehhez a maradékos osztást nem árt tudni.
Hogy kerül a maradékos osztás ide…?
…azt majd a Webkurzusban meglátjátok! 😊
Sokszor szerepelnek számjegyes feladatok, ahol szintén a szöveg pontos értelmezése elengedhetetlen ahhoz, hogy a megadott feltételeknek megfelelő megoldást adjuk meg. Az ördög mindig a részletekben rejlik!
És itt kezdődik a neheze,
jönnek a szöveges feladatok…
Ezeket nagy fantáziával rendelkező tanárok állítják össze, így minden évben tudnak valami újat kérdezni. Itt derül ki, hogy ki az, aki a tantárgyi ismeretek mellett jó feladatmegoldó készséggel, problémaérzékenységgel, kreativitással van megáldva. Itt is összeérik a matematikai készség a másik gyenge ponttal, a szövegértéssel. Sokszor a megoldás egy jó modellalkotási készséget kíván…
…máskor meg, jó kombináló képességet.
A fentiek alapján levonható következtetések után a Webkurzus 6. osztályosoknak szóló matematika felvételi előkészítője az alábbi témaköröket dolgozza fel részletesen:
- Algebra – Törtek
- Mértékegységek
- Grafikonok értelmezése
- Kombinatorika – Hányféleképpen?
- Logikai feladatok
- Számjegyek
- Sorozatok
- Geometria
- Testek
- Szöveges feladatok megoldás kombinálással
- Szöveges feladatok megoldás modellezéssel
- Szöveges feladatok megoldás következtetéssel
Ha pedig az aktuális matek felvételis trendek mellett
a tavalyi feladatok pontos tartalmára és megoldására vagy kíváncsi…
Vélemény, hozzászólás?