Leggyakoribb feladattípusok a központi magyar felvételin
Miközben rengeteg anyaggal párhuzamosan készülünk a felvételi előkészítő kurzusra, be kellet látnunk, hogy a középiskolai központi felvételire felkészülni bizony nem gyerekjáték! Mi már ott tartunk, hogy kénytelenek voltunk egy projekttervező szoftvert is hadrendbe állítani, hogy átlássuk az előttünk (és már mögöttünk) álló feladatokat.
Amiben most leginkább elmerültünk, az a korábbi évek központi felvételi feladatlapjainak elemzése,
fel- és átdolgozása. 🙂
Azzal talán nem árulunk el nagy titkot, hogy a korábbi évek feladatlapjai megoldásokkal együtt letölthetők az Oktatási Hivatal weboldaláról. Mi már elég régen le is töltöttük őket és a kurzusba természetesen nem a letölthető feladatlapokat fogjuk visszatenni, hanem többek között
elérhetővé tesszük a korábbi feladatlapok tanári magyarázatokkal ellátott megoldását oktatóvideók formájában is,
továbbá a 2004 óta előfordult feladatokból online kitölthető tesztsorokat is összeállítunk.
A felvételi feladatlapok magyarázatokkal ellátott megoldását valahogy így kell elképzelni. Viszont ennél is lényegesebb, hogy mivel végigrágtuk magunkat az összes korábbi központi felvételin, egy olyan eddigi felvételi feladatokat tartalmazó kérdésadatbázis áll rendelkezésünkre, ami lehetővé teszi a diákoknak a korábbi feladatlapok online kitöltését és azok számítógépes, automatizált kiértékelését. Természetesen az emberi akarom mondani tanári tényezőt nem tudjuk (és nem is akarjuk) teljesen kikapcsolni a rendszerből, hiszen vannak olyan feladattípusok (pl. rövidebb esszékérdések), amiket bizony egy gép nem igen tud értékelni.
Mivel épp a 8. osztályosoknak szóló feladatlapok feldolgozásában vagyunk nyakig, ezzel kapcsolatban készítettünk egy kis elemzést arról, hogy
milyen feladattípusok szoktak leggyakrabban előfordulni a központi felvételin?
Az elemzés elkészítéséhez felhasználtuk a 2004 óta előfordult összes feladatlapot és minden feladatot besoroltuk különböző témakörökbe. Ezeket a témaköröket fogjuk majd átvenni a felvételi előkészítő kurzusunkban is. Készülünk még egy részletesebb elemzéssel is, de most hirtelen az eddig előfordult témakörök képi megjelenítését láthatjátok az alábbi kis ábrán – hivatalos nevén „szófelhőn:
A szófelhőben azok a témák szerepelnek nagyobb betűkkel, amelyek gyakrabban fordultak elő a központi felvételik során. Talán jól látható, hogy a két legnépszerűbb – vagyis leggyakrabban előforduló téma – a felvételik során a helyesírás és a szövegértés. Előbbi például nem kevesebb, mint 18 feladatban szerepelt már az eddigiek során. De az is könnyen kivehető, hogy a nyelvhelyesség, a mondatelemzés, a szóalkotás és toldalékolás is gyakorlásra, mélyebb tanulásra érdemes témák. És, hogy kicsit könnyedebb „vizekre” evezzünk, a szólásokkal, rímekkel, vagy épp
a nyelvi humorral sem érdemes hadilábon állni, ha sikeres központi felvételit szeretnénk írni!
Sokáig folytathatnánk még a sort, de most legyen elég annyi, hogy az előkészítő kurzus anyagának összeállításánál természetesen igyekszünk figyelembe venni a fenti eredményeket a gyakorlófeladatok, játékok, tesztek összeállításánál.
Szóval, ha már kielemeztük a gyakran előforduló feladattípusokat, igyekszünk minden héten külön felhívni a figyelmet arra, hogy az adott heti témából mi az, amire leginkább érdemes figyelni!
A heti videókban azt is megnézzük, hogy az egyes témakörök
miként bukkantak fel az eddigi központi felvételiken!
Valahogy így:
Úgyhogy, csak semmi pánik! 🙂
Vélemény, hozzászólás?