Leggyakoribb feladattípusok a hatosztályos központi matematika felvételin

A 6. évfolyamosok számára összeállított felvételi feladatlapon 10 feladat szerepel, melyek megoldására a diákoknak 45 perc áll rendelkezésükre. Nem mellékes információ az sem, hogy mindez a magyar nyelvi feladatlap kitöltése után történik, a kettő között egy 15 perces szünettel,

 így a stresszkezelés mellett, a hosszan tartó koncentrálóképességet sem árt fejleszteni.

 

„A matematika feladatlapok nem kizárólag a tantárgyban tanultakat mérik, hanem ehhez kapcsolódóan a tanulók gondolkodásának jellemzőit is. Az ismeretek alapeszközként szolgálnak a feladatok megértéséhez, a problémák megoldásához. Bizonyos feladatok megoldásának folyamatában a vizsgázónak többféle kompetenciát is mozgósítania kell. A feladatmegoldás sikerességében a tantárgyi ismeretek mellett fontos szerepet kaphat a feladatmegoldó készség, a problémaérzékenység, a kreativitás, a logikai biztonság, a szabálykövetés, a koncentráló képesség, vagyis a figyelem összpontosítása és tartóssága. Fontos kompetencia az életkori sajátosságoknak megfelelő szintű írásbeli kommunikáció is. Ebből következően elvárás a megoldások rendezett, olvasható, követhető írásos rögzítése.”
Oktatási Hivatal

 

Korábbi bejegyzéseinkben írtunk már a 8. osztályos központi felvételin előforduló leggyakoribb matek és leggyakoribb magyar felvételi feladatokról is. Ezúttal azt szedtük össze, hogy

melyek a leggyakrabban előforduló feladattípusok
matematikából a hatosztályos felvételin?

 

A Webkurzus felvételi előkészítő témaköreinek összeállításához végignéztük az Oktatási Hivatal honlapján elérhető, 2004 óta kiadott feladatlapokban előforduló feladattípusokat. Mutatjuk is rögtön, hogy mire érdemes leginkább felkészülni:

A lenti grafikonon látható, hogy melyik feladattípus hányszor fordult elő ez idő alatt.

Természetesen vannak olyan feladatok, melyek több típusba is sorolhatók, hisz a matematika szépsége ebben rejlik. Például egy geometriai feladatban lehetnek az oldal hosszúságok tört számok, vagy tartalmazhatnak mértékegység átváltást is.

A feladatlapok összeállításának szempontjai, a feladattípusok belső arányai a korábbi évekhez képest alapvetően nem változnak,
így az OH honlapján megtalálható korábbi feladatsorok továbbra is segítik a felkészülést.

Oktatási Hivatal

A matek központi felvételi feladatlapoknál beállt egy rend,
mely kis mértékben változhat ugyan,
de az elmúlt években az alábbiak figyelhetők meg:

 

Az első feladat valamilyen algebrai műveletre kérdez rá, a legtöbb esetben a műveleti sorrendet és a törtekkel való műveleteket kell itt nagyon jól tudni.

A második a legtöbb esetben egy grafikon értelmezés. Itt fontos a jó szövegértés, a legalább és legfeljebb szavak helyes értelmezése. Itt lehet szükség a statisztikai fogalmak ismeretére, átlag, módusz, medián, terjedelem.

Ezután a mértékegységátváltással kell megküzdeni, de az algebrai műveleteket ide is becsempészték.

Mindig található feladat mely síkgeometriai ismereteket kíván, általában kerületet és területet kell kiszámolni egy megadott alakzatban. Fontos, hogy a diák értse is ezeket a fogalmakat és ne csak a téglalaphoz és a négyzethez tartozó képletet fújja kívülről.

Szerepel a feladatok között térgeometria, azaz egy testnek kell kiszámolni a felszínét, térfogatát, illetve meghatározni az éleinek, csúcsainak, lapjainak számát. Ehhez elengedhetetlen a jó térlátás, és a felszín és térfogat fogalmának alapos ismerete!

Gyakran vannak sorozatok is, számokból, betűkből, ábrákból, ehhez a maradékos osztást nem árt tudni.

Hogy kerül a maradékos osztás ide…?
…azt majd a Webkurzusban meglátjátok! 😊 

 

Sokszor szerepelnek számjegyes feladatok, ahol szintén a szöveg pontos értelmezése elengedhetetlen ahhoz, hogy a megadott feltételeknek megfelelő megoldást adjuk meg. Az ördög mindig a részletekben rejlik!

És itt kezdődik a neheze,
jönnek a szöveges feladatok… 

 

Ezeket nagy fantáziával rendelkező tanárok állítják össze, így minden évben tudnak valami újat kérdezni. Itt derül ki, hogy ki az, aki a tantárgyi ismeretek mellett jó feladatmegoldó készséggel, problémaérzékenységgel, kreativitással van megáldva. Itt is összeérik a matematikai készség a másik gyenge ponttal, a szövegértéssel. Sokszor a megoldás egy jó modellalkotási készséget kíván…

…máskor meg, jó kombináló képességet.

A fentiek alapján levonható következtetések után a Webkurzus 6. osztályosoknak szóló matematika felvételi előkészítője az alábbi témaköröket dolgozza fel részletesen:

  1. Algebra – Törtek
  2. Mértékegységek
  3. Grafikonok értelmezése
  4. Kombinatorika – Hányféleképpen?
  5. Logikai feladatok
  6. Számjegyek
  7. Sorozatok
  8. Geometria
  9. Testek
  10. Szöveges feladatok megoldás kombinálással
  11. Szöveges feladatok megoldás modellezéssel
  12. Szöveges feladatok megoldás következtetéssel

Ha tetszik, bökj egy gombra!

Vagy írd meg nekünk, mit gondolsz!!

hozzászólás

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás